Båten Tafjord.jpg
Foto: utlånt av eier


I tillegg var fartøyet benyttet som isbryter, kirkebåt og ymse skyss. I den veiløse bygda Tafjord var en avhengig av båt, og «Tafjord» var et viktig ledd i kommunikasjonen med omverden.

Den 7. april 1934 gikk et stort steinskred som skapte enorme bølger, en av de verste naturkatastrofer i Norge på 1900-tallet. 40 mennesker omkom, hus og jord ble skylt på fjorden mens båter havnet langt på land. «Tafjord» lå etter «tsunamien» 60 meter opp på land.

Opprinnelig var fartøyet utstyrt med en Wichmann-motor. I 1937 fikk «Tafjord» en 24 hk Union. I 1973 ble det satt inn en Volvo Penta, som i 2002 ble skiftet ut med en liknende motor, Volvo Penta TMD 70.

I dag er eier MB Tafjord AS som har som formål å ta vare på «Tafjord» gjennom antikvarisk restaurering og aktiv bruk av fartøyet med passasjer og godstransport.


KjenningssignalLD3958
Hjemmesignal Ålesund, Møre og Romsdal
Bygget1927
Opprinnelig funksjonRutebåt
Lengde13,5m
Bruttotonnasje20